Co jeść i pić na szybsze spalanie tłuszczu?

Dieta na szybsze spalanie tłuszczu - co jeść i pić, żeby schudnąć?

Wraz z nadejściem lata diety odchudzające cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Popularne stają się także suplementy diety wspierające redukcję masy ciała, w tym tak zwane spalacze tłuszczu. Częściej także poszukujemy informacji, jak pozbyć się kilku zbędnych kilogramów. Jednakże, czy istnieją produkty, które są “spalaczami” tłuszczu? A jeśli tak, to gdzie ich szukać i jak je stosować?

Dlaczego się odchudzamy?

Jak wskazują dane z 2019 roku, prawie 60% dorosłych Polaków ma nadmierną masę ciała. Otyłość występuje u blisko co 5 osoby, częściej u mężczyzn niż u kobiet (20% i 19% odpowiednio). Z kolei nadwagę ma nawet co 2 mężczyzna i co 3 kobieta (46,8% i 32,2%). Niestety nie jest to tylko problem estetyczny, ale także zdrowotny. Jak pokazują badania, nadmierna masa ciała, w tym przede wszystkim otyłość, to zdecydowanie wyższe ryzyko cukrzycy, wybranych typów nowotworów, chorób układu krążenia, a nawet depresji.

Na czym polega dieta spalająca tłuszcz?

Na czym polega dieta spalająca tłuszcz?

Mimo iż z nadmierną masą ciała związanych jest wiele komplikacji zdrowotnych, to dla większości z nas problem estetyczny wydaje się mieć największe znaczenie. W konsekwencji, wraz z nadejściem lata, popularność zyskują diety odchudzające, suplementy wspierające odchudzanie i inne, nie zawsze bezpieczne, metody pozwalające na szybką redukcję masy ciała.

Szczególnie często poszukujemy sposobu, który pozwoli nam “spalić” tłuszcz. W końcu nadmierne kilogramy gromadzimy pod postacią tkanki tłuszczowej. Warto jednak wyjaśnić, że nie istnieje coś takiego jak dieta spalająca tłuszcz czy produkty spalające tłuszcz. A podstawą redukcji masy ciała i odchudzania jest zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta o obniżonej wartości energetycznej.

Warto także podkreślić, że dieta odchudzająca powinna być dopasowana do każdego indywidualnie. W końcu każdy z nas ma inny styl życia, inną przemianę materii i odmienny skład ciała. Dieta o wartość 1500 kcal może być dla jednej osoby dietą odchudzającą, a dla drugiej może być zbyt kaloryczna i przyczynić się do wzrostu masy ciała.

Zobacz także: Czy cukry proste mogą być elementem zbilansowanej diety?

Naturalne spalacze tłuszczu

Poszukując informacji na temat diety odchudzającej, możemy spotkać się z określeniem “naturalne spalacze tłuszczu”. W praktyce taki termin nie ma naukowego uzasadnienia, więc można jedynie domniemać, że wybrane produkty, pochodzenia naturalnego, powinny pozwalać na pozbycie się tkanki tłuszczowej.

Jednak, co jeść i pić, aby szybciej spalić tłuszcz? Czy naturalne spalacze tłuszczu istnieją i co ważniejsze – czy działają? Przyjrzyjmy się liście najpopularniejszych “spalaczy tłuszczu”. Co na ich temat mówią badania naukowe?

Sok ogórkowo-cytrynowy z dodatkiem świeżej pietruszki

Sok ogórkowo-cytrynowy z dodatkiem świeżej pietruszki

W mediach popularnonaukowych możemy przeczytać, że sok ogórkowo – cytrynowy należy do produktów przyspieszających spalanie tłuszczu. Warto jednak wyjaśnić, że efekt “spalania tłuszczu” nie wynika z wyjątkowych właściwości połączenia ogórka, cytryny i pietruszki. Sok ze wspomnianych składników może wpływać na odchudzanie, ponieważ praktycznie nie dostarcza kalorii. Taki sok, na bazie wody, może mieć około 30 kcal. Jest bardzo mało w porównaniu z innymi, popularnymi napojami, które dostarczają około 100 – 150 kcal.

Zatem, jeśli szklankę słodzonego napoju zastąpimy sokiem ogórkowo – cytrynowym z dodatkiem pietruszki, to owszem możemy zwiększyć swoją szansę na redukcję masy ciała, dzięki deficytowi kalorii. Co więcej, dostarczymy sobie także ogromnych ilości witaminy C.

Napój z octem jabłkowym

Napój z octem jabłkowym

Od lat ocet jabłkowy był zaliczany do grupy produktów spalających tłuszcz. Okazuje się, że kwas octowy, jeden z głównych składników octu jabłkowego, może wpływać na poziom glukozy i lipidów we krwi, a także na spadek masy ciała. Jak jednak wykazano w badaniach przeglądowych, obecnie brakuje danych, które ostatecznie potwierdziłyby skuteczność octu jabłkowego na odchudzanie.

Orzeźwiające grejpfruty

Orzeźwiające grejpfruty

Podobnie jak ocet, tak i grejpfruty są znanym składnikiem diet odchudzających. W końcu są one niskokaloryczne (na 100g mają około 40 kcal), a także dostarczają znacznych ilości wody i błonnika pokarmowego (1 duży grejpfrut to nawet 5g błonnika). Jednakże tutaj ponownie, brakuje wystarczających dowodów naukowych. Obecnie dostępne badania były realizowane na zbyt małych grupach osób i trwały zbyt krótko, by móc wyciągnąć wnioski.

Koktajl z zielonym jęczmieniem

Koktajl z zielonym jęczmieniem

Zielony jęczmień bywa nazywany również młodym jęczmieniem. Warto podkreślić, że jest on skarbnicą wielu cennych składników odżywczych – witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i błonnika. To właśnie obecność licznych substancji biologicznie czynnych, w tym flawonoidów, budzi największe zainteresowanie w młodym jęczmieniu. W ciągu kilku ostatnich lat pojawiły się badania mówiące o jego korzystnym działaniu i obniżaniu ryzyka wybranych chorób. Brakuje jednak wystarczających danych, aby stwierdzić, że młody jęczmień jest produktem “spalającym” tłuszcz.

Cynamon i kurkuma w codziennych posiłkach

Cynamon i kurkuma w codziennych posiłkach

Cynamon i kurkuma to bardzo aromatyczne przyprawy. Mimo że ich pochodzenie jest dosyć egzotyczne, to z biegiem czasu coraz częściej pojawiają się one na talerzach Polaków. Dotyczy to przede wszystkim cynamonu, który jest już powszechnie znany.

Zarówno cynamon, jak i kurkuma, wykazują ogromny potencjał. Są niezwykle zasobne w substancje antyoksydacyjne, dzięki czemu mogą spowalniać proces starzenia czy zmniejszać stan zapalny. Badania nad tymi substancjami wykazały, że mogą on poprawiać gospodarkę lipidową, obniżać poziom glukozy we krwi i zmniejszać ryzyko nowotworów. W przypadku cynamonu i kurkumy, okazuje się, że są już dostępne przekonywujące dowody mówiące o tym, że ich codzienna i regularna suplementacja wpływa na spadek masy ciała i zmniejszenie poziomu tkanki tłuszczowej. Warto zatem włączyć te przyprawy do swojej diety, jako wsparcie procesu odchudzania.

Pozostałe produkty, które często uważane są za spalające tłuszcz to zielona i czerwona herbata, napary imbirowe czy papryczki chilli. Warto podkreślić, że wszystkie te produkty, o ile nie ma innych przeciwwskazań, są polecane w zdrowej i zróżnicowanej diecie. Są one zasobne w witaminy, składniki mineralne czy antyoksydanty. Wpływają one pozytywnie na poprawę gospodarki lipidowej, obniżenie poziomu glukozy czy ciśnienia tętniczego. Niestety brakuje jednak odpowiednich dowodów naukowych, by stwierdzić, że pozwalają one na “spalenie” tkanki tłuszczowej.

Czy warto stosować naturalne spalacze tłuszczu?

Czy warto stosować naturalne spalacze tłuszczu?

Włączając produkty spalające tkankę tłuszczową do codziennej diety, należy mieć na uwadze, że nie zadziałają one cudów. Kluczowy jest nasz sposób żywienia ogółem. Wszystkie produkty i napoje, które spożywamy w ciągu dnia, są ważne. Chcąc pozbyć się kilku nadmiernych kilogramów, można spożywać produkty takie jak sok ogórkowo – cytrynowy z pietruszką, napar imbirowy czy cynamon i kurkumę. Jednakże warto to zrobić, bo powyższe propozycje są zdrowe.

Mając na celu “spalenie” tkanki tłuszczowej, konieczne jest zastosowanie diety o odpowiedniej kaloryczności i w miarę możliwości zwiększenie poziomu aktywności fizycznej. Doskonałym przykładem jest zielona czy czerwona herbata. Mówiąc w uproszczeniu, mogą być one nazywane naturalnym spalaczem tłuszczu, ale jeśli zastępują słodzone napoje.

Niewątpliwie słodkie przekąski i napoje są zmorą wielu osób, które są na diecie. Warto jednak podkreślić, że wszystko jest dla ludzi. Trzeba tylko pamiętać o zdrowym rozsądku i umiarze!

Więcej na temat odchudzania i rozsądnego korzystania z cukru możesz przeczytać na stronie kampanii “Słodka równowaga”https://uczymyjakslodzic.pl/o-kampanii/.

Poznaj praktyczne porady na temat kontroli masy ciała przygotowane przez naszych Ekspertów!