Jak przygotować dobry kogel mogel?

Jak zrobić kogel mogel? Przepis

Dzisiaj, po latach zapomnienia, hity PRL wracają do łask. Moda na ten okres nie omija także wystroju wnętrz i obecnie architekci inspirują się starymi, prostymi kształtami, bez zbędnych detali, a z wykorzystaniem naturalnych materiałów takich jak drewno.

Obecnie możemy także odwiedzić muzeum PRL czy zagrać w grę planszową kolejka, która doskonale obrazuje realia ówczesnego okresu. Jednakże, co ważniejsze dla nas, wielbicieli smacznej kuchni, także receptury na dania i desery z tego okresu, są odświeżane i coraz częściej możemy znaleźć je w książkach kucharskich i na sklepowych półkach!

Dobry i słodki kogel-mogel to prawdziwy smak dzieciństwa! Prawie 60 lat temu, gdy na sklepowych półkach nie było nic, to właśnie ten deser, wraz z blokiem czekoladowym, stanowił wielki rarytas! Podstawą dobrego kogla-mogla są proste składniki dobrej jakości – jaja kurze i cukier. A jego przygotowanie nie zajmuje więcej, niż zaledwie kilka minut!

Czy kogel-mogel jest zdrowy?

Jednym z głównych składników koglu-moglu są jaja kurze, których spożycie niekiedy wywołuje wątpliwości, co do tego, czy korzystnie wpływają na zdrowie. Wielu z nas obawia się, że być może są one zbyt tłuste lub zawierają zbyt dużą ilość cholesterolu, aby je spożywać w zdrowej diecie. Tymczasem, jak przekonują eksperci, nie jest to prawdą.

Czy kogel mogel jest zdrowy?

To, co wprowadziło zamęt i powstanie wielu mitów dietetycznych, to fakt, że w wielu badaniach nie uwzględniono dodatkowych czynników, np. tego, z  jakimi dodatkami są jedzone jajka, jak są spożywane, a także poziomu aktywności osób badanych lub tego, czy respondenci palą papierosy. Oczywistym jest, że poziom cholesterolu osoby jedzącej jaja sadzone na bekonie, prowadzącej siedzący tryb życia, palącej papierosy i ogółem nie dbającą o swoją dietę, będzie podniesiony, jednakże nie z powodu spożycia jaj.

Zatem, jak zgodnie przekonują eksperci, spożycie jaj jest dobrym rozwiązaniem w zdrowej diecie. Zwłaszcza, jeśli są one podawane w postaci gotowanej lub w koszulce. Natomiast jaja na twardo mają charakter zapierający, dzięki czemu znajdują swoje zastosowanie w leczeniu biegunki.

Warto podkreślić, że jaja kurze stanowią skoncentrowane źródło wielu cennych składników odżywczych, wśród których należy wymienić:

  • łatwostrawne i pełnowartościowe białko;
  • witaminy: B1, B2, B4, B6, B12, A, D, E, K, foliany;
  • składniki mineralne: selen, żelazo, cynk, fosfor, jod;
  • karotenoidy;
  • fosfolipidy (1, 2, 4).

Zdaniem Instytut Żywności i Żywienia spożycie jaj w ilości od 6 do 12 sztuk tygodniowo nie powoduje wzrostu poziomu cholesterolu w surowicy krwi. Co w konsekwencji nie przyczynia zwiększonego ryzyka chorób układu krążenia, takich jak choroby niedokrwiennej serca czy udaru mózgu. Co więcej, jaja kurze w ilości 1 sztuki dziennie są bezpieczne zarówno dla osób zdrowych, jak i tych z nadwagą i cukrzycą typu 2.

Kogel-mogel – właściwości lecznicze

Mimo iż w kuchni ludowej stosowano kogel mogel na wiele schorzeń takich jak np. bóle gardła, to w bazach medycznych brakuje dowodów na skuteczność takiego postępowania. Natomiast to, co warto podkreślić to fakt, że jaja kurze są źródłem licznych składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Do najważniejszych należą:

  • nystatyna;
  • lizozym;
  • peptydy powstające w wyniku hydrolizy enzymatycznej;
  • owoalbuminy i konalbuminy;
  • frakcja liwetynowa – źródło immunoglobuliny Y (IgY).

Wszystkie wyżej wymienione służą do produkcji suplementów diety o działaniu przeciwdrobnoustrojowym i prawdopodobnie antynowotworowym.

Wśród innych cennych składników jaj kurzych warto wymienić także:

  • foswitynę, czyli jeden z najsilniejszych, naturalnych przeciwutleniaczy, którego rolą jest opóźnianie procesu starzenia się komórek;
  • cholinę i fosfatydylocholinę, które pozytywnie wpływają na budowę i pracę mózgu, a także zmniejszają ryzyko chorób neurodegeneracyjnych np. choroby Alzhaimera;
  • karotenoidy takie jak zeaksantyna i luteina, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

W ostatnich czasach także pojawiają informacje także na temat nieco niekonwencjonalnego zastosowania skorupek jaj kurzych, które po odpowiednim oczyszczeniu, mogą stanowić naturalne źródło dobrze przyswajalnych składników mineralnych takich jak wapń, magnez, stront i fluor. Są to pierwiastki, które mają korzystny wpływ na  kondycję kości.

Jak zrobić kogel-mogel? Prosty przepis w 3 krokach!

Jak zrobić kogel mogel?

Składniki

  • żółtko jaja kurzego – 4 sztuki;
  • cukier biały lub trzcinowy – 2 – 3 łyżki stołowe.

Dodatki

Chcąc nadać swojemu deserowi unikatowego charakteru, możesz dodatkowo:

  • przygotować lekką pianę z białek jaja kurzego;
  • dodać kakao, wtedy kogel-mogel zyska czekoladowy smak;
  • doprawić go innymi aromatycznymi przyprawami laską wanilii lub szczyptą cynamonu;
  • podać go posypanym prażonymi nasionami lub orzechami.

Ilość porcji: 2.

Czas przygotowania: 5 – 8 minut.

Przygotowanie

  1. Umyj jajka, po czym je rozbij i oddziel żółtka od białek.
  2. Żółtka przełóż do miseczki i dodaj cukier. W tym momencie możesz także dodać pozostałe ulubione składniki np. kakao. Całość ucieraj za pomocą ręcznej trzepaczki lub miksera, do momentu, aż uzyskasz puszystą masę.
  3. Tak przygotowany kogel-mogel należy podawać od razu.

Smacznego!

Katarzyna Stachurska
Katarzyna Stachurska

Ten artykuł został zweryfikowany przez naszego dietetyka Katarzynę Stachurską.