Cukier waniliowy – czy jest zdrowy? Jakie ma zastosowanie?

Cukier waniliowy - czy jest zdrowy? Jakie ma zastosowanie?

Cukier waniliowy to dodatek do wielu znanych i powszechnie lubianych deserów. Mimo iż podczas pieczenia nie stosuje się go w dużych ilościach, to niewątpliwe nadaje ciekawy aromat i charakter naszym wypiekom. Jak jest jednak z jego wpływem na zdrowie? Czy cukier waniliowy jest zdrowy?

Właściwości i skład cukru waniliowego

Cukier waniliowy to połączenie klasycznego cukru stołowego, najczęściej buraczanego, z laską wanilii lub z ekstraktami wanilii. Poznamy go po silnym, intensywnym aromacie waniliowym. Ponadto cukier ten, podobnie jak i cukier spożywczy, jest biały i sypki, a także łatwo rozpuszcza się w wodzie.

Wartości odżywcze cukru waniliowego

Wartości odżywcze cukru waniliowego

Cukier waniliowy, podobnie jak pozostałe rodzaje cukru, jest źródłem wyłącznie węglowodanów prostych. Jedna łyżeczka tego produktu dostarcza około 80 kcal. Więcej informacji na temat wartości odżywczych cukru waniliowego możesz znaleźć niżej:

  Wartość energetyczna Białko (g) Tłuszcz (g)    Węglowodany (g)
Na 100 g 405 kcal 0.0   0.0 99.8
1 łyżeczka (5 g) 81 kcal 0.0 0.0 19.96

Cukier waniliowy czy wanilinowy – czym się różni?

Cukier waniliowy bywa nierzadko mylony z cukrem wanilinowym. Warto wiedzieć, że nie jest to jedna i ta sama substancja. Zgodnie z tym, co wspomniano wyżej – cukier waniliowy to po prostu połączenie cukru i wanilii. Z kolei cukier wanilinowy to cukier powstały z połączenia cukru spożywczego i aromatów waniliowych – etylowaniliny lub waniliny. Jako że wanilia to bardzo droga przyprawa, to cukier wanilinowy stanowi tańszą alternatywę dla cukru waniliowego. Oba rodzaje cukrów charakteryzują się aromatem wanilii, ale w przypadku cukru wanilinowego może być on nieco słabszy.

Zastosowanie cukru waniliowego

Cukier waniliowy znany jest głównie piekarzom i cukiernikom, ponieważ stosuje się go przede wszystkim do dań na słodko np. racuchów, drożdżówek czy domowych deserów. W nieco zdrowszej wersji, odrobinę cukru waniliowego można także dodać do owsianek czy wypieków z ciasta pełnoziarnistego.

Jak zrobić cukier waniliowy w domu?

Jak zrobić cukier waniliowy w domu?

Co ciekawe, prawdziwy cukier waniliowy możemy także przygotować samodzielnie, w domu. Przygotowanie domowego cukru waniliowego to właściwe bułka z masłem! Kluczem do sukcesu są dobrej jakości składniki, a dokładniej wanilia. Warto postarać się zdobyć oryginalną wanilię o silnym aromacie. Następnie z laski wanilii należy oddzielić ziarna przyprawy. W kolejnym kroku należy je połączyć z cukrem spożywczym.

Dla wzbogacenia aromatu samą laskę wanilii także można posiekać na drobne kawałeczki i również dodać do mieszanki. Tak przygotowany cukier waniliowy najlepiej przesypać do szklanego, szczelnego naczynia i trzymać w ciemnym i suchym miejscu.

Czy cukier waniliowy jest zdrowy?

Doskonale wiemy, że cukier waniliowy cieszy się wieloma walorami organoleptycznymi. Naszym wypiekom nadaje słodki i przyjemny aromat. Co więcej, sama wanilia ma także właściwości zdrowotne. Jak wskazują niektóre poradniki medycyny naturalnej, wanilia jest składnikiem nalewek, które mogą wykazywać działanie przeciwzapalne i przeciwgorączkowe. Warto także wspomnieć o tym, że wanilia może być także składnikiem ziół i kropli wykorzystywanych w aromaterapii, co wpływa relaksująco i odprężająco.

Zastanawiając się jednak nad wpływem cukru waniliowego na zdrowie, należy mieć na uwadze, że wszystko co w nadmiarze, wpływa szkodliwie. W końcu jak wskazuje Światowa Organizacja Zdrowia, otyłość i nadmierna masa ciała to problemy globalne, uznawane za najważniejsze choroby niezakaźne XXI wieku. Zdaniem Ekspertów z Narodowego Funduszu Zdrowia nawet 50% dorosłych Polaków ma nadwagę, a 25% jest otyłych.

Niestety, nadmierna masa ciała to także duże obciążenie dla naszego zdrowia i większe ryzyko chorób dietozależnych takich jak cukrzyca typu II, nowotwory czy choroby układu krążenia. W konsekwencji z powodu nadmiernej masy ciała rocznie umiera 2,5 miliona osób. Włączając cukier waniliowy do diety, należy pamiętać o stosowaniu małych porcji. Posiłki, do których zamierzamy dodać cukier waniliowy, powinny być skomponowane ze zdrowych produktów spożywczych takich jak świeże owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe czy orzechy. Zamiast ciasta drożdżowego z jasnej mąki i z cukrem (w tym także waniliowym), dużo lepszym rozwiązaniem będzie owsianka z owocami leśnymi i delikatnym aromatem wanilii (pod postacią małego dodatku cukru waniliowego).

Podsumowując, cukier waniliowy to składnik, który nadaje słodki i przyjemny aromat naszym posiłkom. Stosując go, należy pamiętać, aby dodawać go w małych porcjach. W końcu wszystko co w nadmiarze, szkodzi. A dodatkowo aromat prawdziwego cukru waniliowego jest bardzo intensywny. Co więcej, posiłki „na słodko” także mogą być zdrowe! Aby takie były, warto korzystać z pełnoziarnistych produktów zbożowych, świeżych owoców, nasion i orzechów.