Syrop z cebuli – sposób na kaszel stary jak świat!

Syrop z cebuli na kaszel

Wśród domowych lekarstw to syrop z cebuli zajmuje jedno z podstawowych miejsc w naszej apteczce, a każda babcia ma na niego swój unikalny przepis! I nie jest to nieuzasadnione, gdyż główny składnik syropu, cebula, wykazuje szereg właściwości korzystnie wpływających na zdrowie. Znane są one już od czasów starożytnych, gdzie cebulę wykorzystywano w medycynie ludowej. Obecnie wiemy, że to, jedno z powszechniej wykorzystywanych w kuchni warzyw, wspomaga ona naszą odporność i zmniejsza ryzyko infekcji pochodzenia drobnoustrojowego. Biorąc pod uwagę, że właśnie w zimę nasz układu immunologiczny musi stawić czoła wielu wyzwaniom, warto przyjrzeć się przepisom na domowy syrop z cebuli.

Cebula – zdrowotne właściwości

 Już w starożytnym Egipcie przypisywano jej zdolność do wskrzeszania zmarłych, a za czasów antycznej Grecji uważano, że dodaje ona sił i dlatego też przed walkami stosowali ją gladiatorzy. Obecnie dzięki rozwojowi nauki i technologii wiemy, że być może jej intensywny zapach faktycznie podnosi nas na nogi, to także cebula naprawdę poprawia nasze funkcjonowanie!

Jest to możliwe dzięki zawartości licznych substancji o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych (“fitoncydowych”), czyli hamujących rozwój patogennych drobnoustrojów, takich jak bakterie czy wirusy. Są to naturalne substancje siarkoorganiczne, takie jak allicyna i jej prekursor, allina.

Cebula jest skuteczna przede wszystkim w stosunku do bakterii Gram+, np.: Staphylococcus aureus, Bacillus anthracis i Bacillus cereus . W związku z powyższym cebula jest wykorzystywana do produkcji np. syropu na kaszel. Zwiększa ona wydzielanie śluzu z górnych dróg oddechowych, co ułatwia ich oczyszczanie, a także zmniejsza objawy nieżytu błon śluzowych.

Jak wskazują dane źródłowe, w medycynie ludowej, a także fitoterapii wykorzystuje się świeże cebule, jej liście oraz sok przez cały okres wegetacyjny. Produkty powstałe na bazie cebuli mają działanie dezynfekujące, obniżające ciśnienie tętnicze krwi, moczopędne i wykrztuśne.

Syrop z cebuli to znane, domowe remedium na kaszel, zarówno suchy, jak i mokry. Mimo iż niewiele jest materiałów naukowych na temat jego skuteczności, to w jego działanie wierzy nie jedna babcia i także my sami również często po niego sięgamy.

Syrop z cebuli – dawkowanie

Dawkowanie syropu z cebuli powinno być dostosowane indywidualnie do danej osoby, w zależności od jej wieku czy stanu zdrowia. Jeśli spożywamy syrop z cebuli zakupiony w aptece, warto skorzystać z informacji zawartej w ulotce tego suplementu diety.

Natomiast jeśli stosujemy domowy syrop z cebuli, jego dawkowanie warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Pamiętajmy także, że dawkowanie tego produktu musi być dostosowane indywidualnie zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Jak zrobić syrop z cebuli?

Jeśli nie masz jeszcze swojego domowego syropu z cebuli, poniżej prezentujemy przepisy na 3 wersje domowego syropu z cebuli. Chcąc wspomóc swój organizm, nie wahaj się i skorzystaj z tego, co daje nam natura!

Przepis na syrop z cebuli i czosnku

Przepis na syrop z cebuli i czosnku

Składniki:

  • cebula – 4 sztuki średniej wielkości;
  • czosnek – 4 ząbki;
  • cukier – od 6 do 10 łyżek stołowych.

Instrukcja przygotowania:

  1. Cebule i czosnek dokładnie umyj i obierz ze skórki.
  2. Cebulę pokrój na cienkie plastry i ułóż na dnie słoika. Całość przekładaj posiekanym czosnkiem i zasyp warstwą cukru. Kontynuuj ten proces, aż zużyjesz całą ilość cebuli przeznaczoną na syrop.
  3. Słoik wypełniony cebulą, czosnkiem i cukrem odstaw w ciepłe i zacienione miejsce, do momentu, aż cebula puści sok. Zazwyczaj trwa to kilka godzin.
  4. Powstały syrop przelej przez sito lub gazę. Następnie spożywaj małymi porcjami.

Przepis na syrop z cebuli, miodu i cytryny

Syrop z cebuli miodu i cytryny

Składniki:

  • cebula – 3 sztuki średniej wielkości;
  • cytryna – 1 sztuka;
  • miód – około 3 – 4 łyżki stołowe.

Instrukcja przygotowania:

  1. Cebulę i cytrynę dokładnie umyj.
  2. Cebule obierz ze skórki i pokrój na cienkie plastry.
  3. Z cytryny wyciśnij sok.
  4. Plastry cebuli ułóż na dnie słoika. Całość zalej łyżką miodu i polej sokiem z cytryny. Powtarzaj tą czynność, aż zużyjesz całą ilość cebuli przeznaczoną na syrop.
  5. Słoik wypełniony cebulą, sokiem z cytryny i miodem dokładnie zakręć i odstaw w ciepłe i zacienione miejsce, do momentu, aż cebula puści sok. Zazwyczaj trwa to kilka godzin.
  6. Powstały syrop przelej przez sito lub gazę. Następnie spożywaj małymi porcjami.

Przepis na syrop z buraka i cebuli

Przepis na syrop z buraka i cebuli

Składniki:

  • cebula – 3 sztuki średniej wielkości;
  • burak – 1 duża sztuka;
  • cukier – od 6 do 8 łyżek stołowych;
  • woda – 2 łyżki stołowe.

Instrukcja przygotowania:

  1. Cebule dokładnie umyj i obierz ze skórki.
  2. Cebulę posiekaj w kostkę i ułóż na dnie miski. Całość zasyp warstwą cukru złożoną z około 3 – 4 łyżek cukru i zalej 1 łyżką wody.
  3. Miseczkę wypełniony cebulą i cukrem przykryj czystą ściereczką i odstaw w ciepłe i zacienione miejsce, do momentu, aż cebula puści sok. Zazwyczaj trwa to kilka godzin.
  4. W tym czasie dokładnie umyj buraka, obierz ze skórki i zetrzyj go na tarce, na dużych oczkach. Warzywo przełóż do kolejnej miski, ułóż cienką warstwę na dnie, zasyp cukrem i także zalej 1 łyżką wody.
  5. Miskę z burakiem i cukrem także przykryj czystą ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce do momentu, aż puści on sok.
  6. Gdy w obu miseczkach warzywa puszczą sok, wstawiamy je do lodówki na całą noc. Kolejnego dnia roztwory należy przecedzić przez sito lub gazę.
  7. Zalane soki należy połączyć i dokładnie wymieszać, a następnie spożywać małymi porcjami.

Jak długo można przechowywać syrop z cebuli?

Syrop z cebuli przygotowany na podstawie jednej z wyżej wymienionych receptur można przechowywać nawet do dwóch tygodni. Najlepiej umieścić go w chłodnym i zacienionym miejscu. Syrop ten można także przetrzymywać w lodówce.

Bibliografia

  1. Hojden B: Co warto wiedzieć o cebuli? Wiadomości Zielarskie 1997; 39:11: 13.
  2. L. M. Krześniak. Apteczka Ziołowa. Warszawa; Wyd. Sport i Turystyka, 1988.
  3. M. Zegan i wsp. Suplementy diety i żywność stosowana w celu wspomagania odporności – badania pilotażowe. Problemy Higieny i Epidemiologii, 2013; 94:4:910-914.
  4. M. Nowiński. Dzieje upraw i roślin leczniczych. Warszawa; PWRiL, 1983:195.
  5. K. Wala i wsp. Cebula – niedocenione źródło korzyści terapeutycznych. Medycyna Rodzinna, 2019; 22:1: 41-46.