Cukier powoduje próchnicę.

Na stan naszych zębów wpływa wiele różnych czynników, a dieta bogata w cukier jest tylko jednym z nich. Owszem, ciągłe picie słodkich napojów może wywołać próchnicę. Jednak wśród produktów, które szkodzą zębom znajdziemy również chipsy, herbatę, kawę, a nawet cytrynę. Dlatego za główny powód próchnicy należy uznać nieodpowiednią dietę w połączeniu ze złą higieną jamy ustnej.

Owoce i warzywa w różnych kolorach

Cukier uzależnia.

Prawda jest taka, że uzależnić możemy się od wszystkiego, co sprawia nam przyjemność (alkohol, tytoń, jedzenie typu fast-food, itd.), dlatego do tego grona możemy również zaliczyć słodkie przekąski. Jednak, jeśli znajdziemy dla nich miejsce w zrównoważonej diecie, bez obaw możemy cieszyć się z przyjemności jaką sprawia nam kawałek czekolady lub mała porcja ciasta.

 

Miski z smakowitymi owocami

Cukier wywołuje nadwagę. 

To nie do końca prawda. Zwiększone ryzyko nadwagi, otyłości i chorób niezakaźnych jest najczęściej spowodowane nadmiernym spożyciem kalorii, ale pochodzących z dowolnego źródła pożywienia (węglowodany, ale również białka i tłuszcze). Badania pokazują, że dla mieszkańców naszego kraju większym problemem jest spożywanie nadmiernej ilości tłuszczów, a nie cukru.

Mierzenie cukru na tle jabłek oraz ciężarków

Cukier zabija.

Nic bardziej mylnego, chociaż we wszystkim trzeba znać umiar. Ta zasada ma zastosowanie także podczas tworzenia naszej codziennej diety. W przypadku cukru nie jest szkodliwa sama jego obecność, tylko nadmierna ilość, którą spożywamy. Nie musimy wpędzać się w poczucie winy za każdym razem, kiedy sięgamy po słodką przekąskę, o ile nie przekraczamy dziennego limitu.

 

Zdrowe jedzenie - łosoś, nasiona, pestki warzywa

Jedzenie cukru powoduje cukrzycę.

Jest to jeden z najbardziej krzywdzących stereotypów na temat cukru. Cukrzyca to choroba, która jest wywołana kombinacją czynników genetycznych oraz prowadzonego przez nas stylu życia (brak ruchu, nieregularne posiłki, podjadanie i spożywanie posiłków o niskiej wartości odżywczej). Przyczyną zwiększającą ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego jest nadwaga – aż 90% cierpiących na nią ma nadwagę lub jest otyła! Na cukrzycę trzeba sobie zapracować – pomimo zwodniczej nazwy, głównym winowajca jest nadmiar tkanki tłuszczowej. Osoby, które mają wśród najbliższych cukrzyków, powinny przestrzegać zdrowej diety oraz prowadzić aktywny tryb życia, bogaty w ćwiczenia fizyczne. Słodycze nie są zakazane diabetykom bardziej niż ludziom zdrowym. Oczywiście, prowadzenie diety bogatej w cukier nie jest właściwe dla diabetyków ani dla ludzi zdrowych, ale słodycze nie są zakazane. Szkodzą one diabetykom mniej więcej w tym samym stopniu co osobom zdrowym. Nie powinny być więc nadużywane przez osoby chore na cukrzycę, choć niekoniecznie trzeba kompletnie sobie ich odmawiać.

Indeks glikemiczny

Wpływ cukru na IG.

Indeks glikemiczny to jeden z kluczowych wskaźników na które uwagę zwracają osoby cierpiące na cukrzycę. Im niższa wartość IG, tym lepiej. Na poziom indeksu glikemicznego ma wpływ nie tylko rodzaj produktu (oczywistym jest, że ciastko ma wyższy IG niż sałata), ale również czas i sposób jego przyrządzenia. Jako przykład możemy tutaj podać zawierającą naturalny cukier marchewkę. Surowa ma indeks glikemiczny na poziomie 30, ale już gotowana w niedzielnym rosole przez cztery godziny nie ma żadnych wartości odżywczych, a jej IG wzrasta ponad dwukrotnie – do 80.